Cum să îi ajuți pe frați să se înțeleagă mai bine!

Gestionarea rivalității dintre frați poate părea o provocare, dar prin tehnici corect aplicate, această dinamică poate fi îmbunătățită. Care sunt motivele apariției conflictelor dintre frați? Pot fi multiple motive, cum ar fi competiția pentru atenția părinților, diferențele de personalitate sau conflictele de interese.

Time-Out + Time-In

Una dintre metodele clasice pentru a face față comportamentelor problematice ale copiilor, inclusiv rivalității dintre frați, este tehnica de time-out (= scoaterea copiilor din activitate). Aceasta este controversată și are atât avantaje cât și dezavantaje:

Avantaje Time-OUT:

  • Se despart copii care se află probabil în mijlocul unei certuri aprinse
  • Se obțin (de preferat) câteva minute de liniște pentru ca toată lumea, inclusiv părinții, să aibă timp pentru a se liniști
  • Copilul începe să înțeleagă faptul că anumite comportamente negative au consecințe neplăcute, dacă i se explică clar și din timp în ce constau acestea; astfel, va scădea frecvența comportamentului pedepsit.

Dezavantaje Time-OUT:

  • Deși pedeapsa este eficientă, poate induce repede emoții negative dacă părinții sunt ei înșiși într-o stare de nervozitate, nu au aplicat consecvent consecința și copilul nu este avertizat preventiv. După expirarea perioadei de time-out (care trebuie clar precizată), copilului i se oferă o nouă oportunitate de a se comporta adecvat, subliniind faptul că disciplina are scop educativ, nu punitiv.
  • Se poate transmite ideea de încurajare a izolării și a lipsei comunicării – de aceea este esențial ca după time-out să urmeze un time-in: câteva minute în care să se reunească cei implicați în conflict pentru a-și spune calm punctul de vedere și a se împăca
  • Copiii nu trebuie duși în locuri stigmatizante și solitare precum „la colț” sau „în camera ta” alături de emoții negative. În tehnici de relaxare, atunci când lucrez cu copii cu anxietate, spre exemplu, obișnuiesc chiar să și creez un „colț calm”, care este o porțiune mică din casă frumos decorată, cu opțiuni pentru stimulare senzorială (lumini, parfum, jucării antistres, bilețele cu exerciții de respirație de exemplu)

Atunci când părinții nu sunt consecvenți, adică atunci când aplică pedepse doar ocazional sau amenință fără a pune în practică sancțiunile, copiii pot deveni confuzi și nu vor lua în serios regulile. Aceasta creează un mediu instabil, în care rivalitatea poate escalada, deoarece copiii nu înțeleg exact care sunt limitele impuse de părinți. Pentru a preveni astfel de situații, părinții trebuie să fie clari și fermi în aplicarea regulilor și să se asigure că orice amenințare sau pedeapsă este respectată.

Time-in = repararea relațiilor. Țel: copii se simt din nou în siguranță.

Studiul realizat de Krisnana, Kurnia și Dewi (2017) sugerează că educația parentală joacă un rol crucial în prevenirea și gestionarea rivalității dintre frați. Astfel, programele de educație parentală sunt esențiale pentru a ajuta părinții să înțeleagă și să gestioneze mai bine aceste conflicte. Recomand Programul de Educație Parentală „Cercul Siguranție” de Cooper, Hoffman, Powell, și Marvin (2011) – o formare de prestigiu  pe care mulți psihologi din România o au pentru a veni în ajutorul conflictelor în familie. O altă abordare eficientă menționată în mai multe studii este medierea parentală. Un studiu de Tucker și Finkelhor (2015) a arătat că astfel de intervenții pot reduce semnificativ agresivitatea și conflictele dintre frați, îmbunătățind în același timp relațiile lor. În „Cercul Siguranței” se prezintă următorii pași:

  1. După liniștire, adultul preia controlul – puteți schimba locația, mergând într-un loc neutru, poate fi ”locul nostru în care stăm împreună”, unde ne aşezăm şi suntem alături lăsând sentimentele noastre să înceapă să se schimbe
  2. Părintele îi vorbește copilului cu calm (tonul vocii e ferm, liniștitor şi blând)
  3. Puteți face altceva (câteva minute): orice sarcină simplă precum ceva împreună prin casă sau să ne uităm pe fereastră
  4. Părintele ajută copilul/copiii să pună în cuvinte ceea ce simt, pe rând: „Cred că ti-e greu.” „Eşti furios/trist/speriat?”
  5. Părintele vorbește copilului despre ceea ce simte și el față de ceea ce s-a întâmplat: „Când tu ai făcut asta, m-am simțit”
  6. Se stă alături de copii până când sunt destul de liniștiți.

Rolul Mediului

Gestionarea rivalității dintre frați nu se limitează la aplicarea sancțiunilor și recompenselor. Comunicarea eficientă și construirea unor relații pozitive între frați și între părinți și copii joacă un rol esențial. Părinții trebuie să încurajeze copiii să își exprime sentimentele într-un mod sănătos și să rezolve conflictele prin dialog, nu prin agresivitate sau comportamente nepotrivite. De asemenea, părinții trebuie să fie modele pozitive de comportament și să creeze un mediu de încredere și suport emoțional, în care copiii să simtă că rivalitatea poate fi gestionată prin colaborare, nu prin competiție constantă.

Un alt aspect important menționat de Leung și Robson (1991) este pregătirea copilului mai mare pentru venirea unui nou frate. Rivalitatea este mai frecventă atunci când primul născut se simte neglijat sau înlocuit de noul venit. Părinții ar trebui să fie atenți la reacțiile copilului mai mare și să îi ofere sprijin emoțional, implicându-l în îngrijirea noului copil pentru a-l face să se simtă valorizat. Vedeți cărțile recomandate pentru suport.

Comunicare și antrenarea abilităților sociale + Jocul Cooperativ

Conform studiului de caz prezentat de Maiorano (2010), antrenamentul social poate fi utilizat pentru a îmbunătăți relațiile dintre frați. Această tehnică presupune învățarea copiilor a unor abilități sociale de bază, cum ar fi inițierea unui joc, acceptarea și refuzarea unui joc, gestionarea sentimentelor de furie și rezolvarea conflictelor.

Un alt studiu din 2019 (Hasinuddin și Annisyak)  a evidențiat faptul că jocul cooperativ poate reduce semnificativ rivalitatea dintre frați. În consilierea fraților cu dificultăți în a se înțelege, adesea pur și simplu ne jucăm un joc foarte interactiv, competitiv cu reguli de respectat. Pentru puțin timp îi observ. Emoțiile negative încep să escaladeze atunci când un frate începe să câștige avans, de exemplu. Ceea ce fac în cabinet și recomand și părinților acasă, este să înceapă să îi învețe cum să comunice mai eficient, blând și suportiv. De exemplu:

✅ Când cineva primește un punct: 👉 „BRAVO, (nume)!”, poate chiar aplaudăm ușor 👏

😡 „Trișezi! Nu-i cinstit!” vs 👉 „Ești incredibil de bun la joc!” 💪

😔 „Ce aiurea că am pierdut…” vs 👉 „Felicitări pentru câștig, data viitoare îmi voi lua revanșa!” 🎯

În concluzie, am descris cele mai eficiente metode pentru gestionarea conflictelor majore dintre frați, punând accent pe efectele pozitive ale abordărilor precum educația parentală și terapia familială. În situațiile în care rivalitatea dintre frați escaladează și interferează cu bunăstarea emoțională și relațională a copiilor, este esențial ca părinții să nu ezite să apeleze la un specialist psiholog. Un psiholog calificat poate ajuta la identificarea cauzelor profunde ale conflictelor și la implementarea unor strategii de gestionare adecvate, susținând astfel dezvoltarea unui mediu familial sănătos și armonios.

De citit:

📖 Ce dulce este împăcarea între frați! – Karine-Marie Amiot

❌ Nu vreau un frățior! – Alberto Pellai, Barbara Tamborini, Elisa Paganelli

❤️ Mami, o să mă iubești în continuare? – Daniel Howarth și Heidi Howarth

🤔 Poți gestiona conflicte. Ataci sau discuți? – Connie Colwell Miller

🎲 52 de activități între frați și surori

Surse:

  • Benhaiem, S., Hofer, H., Kramer-Schadt, S., Brunner, E., & East, M. L. (2012). Sibling rivalry: Training effects, emergence of dominance, and incomplete control. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 279(1743), 3727-3735.
  • Cooper, G., Hoffman, K., Powell, B., & Marvin, R. (2011). The circle of security intervention.
  • Hasinuddin, M., & Annisyak, S. F. (2019). Effect of cooperative play to sibling rivalry direct reaction in children ages 8-12 years in SDN Blega 03 Bangkalan. 8th International Nursing Conference “Education, Practice And Research Development In Nursing”
  • Krisnana, I., Kurnia, I. D., & Dewi, R. K. (2017). Health education using booklet media to mother’s behavior in preventing and treating sibling rivalry for their children. 8th International Nursing Conference (INC 2017)
  • Leung, A. K. C., & Robson, W. L. M. (1991). Sibling rivalry. Canadian Family Physician, 37, 314-320
  • Maiorano, M. (2010). A case study on sibling rivalry and the use of a social skills training model (Master’s thesis). Rowan University.
  • Rapee, R. M., Wignall, A., Hudson, J. L., & Schniering, C. A. (2000). Treating anxious children and adolescents: An evidence-based approach. New Harbinger Publications.
  • Tucker, C. J., & Finkelhor, D. (2015). The state of interventions for sibling conflict and aggression: A systematic review. Trauma, Violence, & Abuse, 16(4), 337-352.

Postări recente